Dieta antybakteryjna

W naszym organizmie znajdują się zarówno złe jak i dobre bakterie. W niektórych przypadkach te dobre mogą przyczyniać się do powstania stanu zapalnego, co ma miejsce zazwyczaj w wyniku spadków naturalnej odporności oraz chorób metabolicznych. Ponadto, coraz większym problemem jest wzrost lekooporności bakterii na wiele antybiotyków. Dzieję się to z powodu nadmiernego przepisywania tych leków pacjentom z objawami przeziębienia czy grypy. Nie zawsze te objawy świadczą o infekcji bakteryjnej, wręcz przeciwnie – zazwyczaj maja one podłoże wirusowe. W ten sposób bakteriom łatwiej wytworzyć mechanizmy oporności co sprawia, że są one obojętne na coraz więcej leków.
Aby pozbyć się z naszego organizmu złych bakterii i wspomóc ochronę przed rozwojem stanów zapalnych, istotna jest korekcja naszego stylu życia, diety oraz stosowanie suplementów umożliwiających walkę z patogenami.
Dieta powinna zawierać określone składniki, które walczą z bakteriami, niwelują stany zapalne, niszczą ich błony komórkowe i prowadzą do ich śmierci.
Temat ten jest pod lupą naukowców, a w świecie nauki można znaleźć informację, że ułatwia ona chudnięcie; okazuje się bowiem, że często przyczyna nadwagi jest właśnie obecność w organizmie złych bakterii, które zaburzają procesy wchłaniania i metabolizmu związków odżywczych.
Dieta antybakteryjna powinna zawierać takie produkty jak:

  • miód – zwany naturalnym antybiotykiem, który niszczy baterie i hamuje ich rozwój, działa przeciwzapalnie i łagodząco,
  • czosnek – jego działanie porównywalne jest do niektórych antybiotyków, świetnie walczy z bakteriami, wirusami i grzybami,
  • żurawina – naturalne źródło antyoksydantów, które wspomagają prace układu odpornościowego i ułatwiają uszkadzanie struktur bakteryjnych,
  • błonnik pokarmowy – „czyści” nasze jelita wspomagając usuwanie z nich patogennych bakterii,
  • szałwia – zabija bakterie, wirusy i grzyby, ułatwia oczyszczanie organizmu,
  • przyprawy takie jak bazylia czy oregano – działają odkażająco, dezynfekująco i łagodząco.

Kolejnym elementem jest stosowanie produktów pełnoziarnistych oraz probiotyków, które wspomogą utrzymanie prawidłowego składu oraz pH flory jelitowej – to uniemożliwia zasiedlanie jelit przez patogeny.
Na rynku dostępne są suplementy diety zawierające koncentraty najważniejszych i najskuteczniejszych substancji o działaniu przeciwbakteryjnym.